tirsdag 10. juni 2014

Dag 14. Brønnøysund - Kvernvika

Vi våknet kl 5 på "Hekling/ brodering og furu camping" og fikk i oss den deilige nysmurte maten. Den besto av ikke stekte hatting rundstykker og kaffe.
Syklingen ned til vennesund gikk lekende lett, med medvind. Solen som skulle komme viste seg ikke og vi må nok sende en skriftlig klage til yr.no som melder feil..
Når vi kom til Vennesund hadde ferja gått for 2 minutter siden så det var bare å vente på neste. Det var 1,5t til.
Det var et skilt som vist at det skulle være en kafe her, og vi trodde at den antagelig ikke var åpen før lengt på dag. Gleden ble stor når det viste seg at den var åpen fra 08-22 alle dager.
Her ble det kjeks og kaffe.
En hyggelig driver av stedet sa han kunne lage litt frokost til oss om vi ville, men vi hadde spist bare en time før så takket pent nei.
Han tok seg god tid til kundene sine og snakket med alle. Tenk at her ute hvor det nesten ikke bor folk er en så bra kafe/resturante med masse utvalg. Tommel opp!

Ferja gikk til Solstad og vi syklet nedover vei 17. Her var det asfaltarbeid og syklene våre er innsmurt i klissete olje. Tok av til 802 etter noen mil og kom til en plass som het Gutvika. Her var grensen til Nord Trøndelag og bilder ble tatt. Vi tulla på sykkelen om at det allefall ikke var noe butikk for det fantes ikke mange hus. Tippet neste butikk kom om ca 4mil.
Hadde ikke før sagt det før matkroken og en beststasjon kom til syne.
Her ble det sjokomelk og en youghurt.
Etter en liten pause fortsatte vi på 771 og solen begynte å komme til syne, etter en liten stund dukket enda en butikk opp, coop denne gangen.vi liker å se at butikker dukker opp oftere og oftere.

Vi kom til Norges minste by Kolvereid, jeg trodde det var Moelv, men den gang ei. Her kjøpte vi med oss mat og nok en burger ble spist. Jeg (john) overvurderte hvor sulten kroppen var og kjøpte en 300g hamburger med chips, Marius kjøptte en litt mindre burger.
Fikk i meg alt, men er fortsatt overmett flere timer etter. Skal ikke gjøre det igjen.
Hadde også en plan om å ta en litt lengere stopp har, men marius pisket den sarte og overspiste kroppen min videre til neste ferje. Den ligger ca 15 km unna på en plass som heter Hofles og går til Lund. Vei 770 og 769.
Mye motbakker og med full mage var det ikke noe gøy, eneste lyspunktet var at solen og varmen var på topp!
Vi så ferjen komme og sjefen pisket på så vi rakk den.

Denne ferjen var vi ekstra fornøyd med pga. Ingen kom og tok betalt, og vi spurte om vi skulle betale, men matrosen sa vi bare kunne sykle videre. Takk!
Etter en mil på 769 stoppet vi og satte opp teltet nede ved sjøen. Nå ligger vi med åpen "dør" og ser på solen og den flotte utsikten.

Veiene i dag har gått mye opp og ned, men medvind har hjelpet oss veldig og tilbakelagt 130km på sykkel +ferje.

Så langt på turen har vi benyttet alt  av utstyr og vi har ikke manglet noe. Vi sendte hjem litt utstyr i Gryllefjord, men ikke veldig mye.

I morgen skal regnet komme så vi planlegger å starte veldig tidlig i morgen for å unngå det værste været. Så hytte er bestilt i Osen 125km herfra.

Takk for i kveld og håper du har hatt en like fin dag som oss.:)