tirsdag 3. juni 2014

Dag 7 Andenes-Sortland bilder fra siste 2 dager

Ja da blir det et litt mer utfyllende innlegg enn hva som kom i går kveld.
Så vi starter med å fortelle litt om gårsdagen.

Den gikk fra Sagelvvatnet til Andenes.
Vi våknet opp til litt overskyet vær, men solen var rett rundt hjørnet. Sov som bare det og våknet opp til 4 grader og da smakte nykokt kaffe himmelsk. (Ja vi ligger i telt).
Turen gikk over Målselv og til Olsborg, det var et nydelig strekke med mye fin natur. I Olsborg ble det kaffe og litt andre godsaker fra statoil.
Videre syklet vi over til Finnsnes. Her var det også mye å se på av natur, spesielt når vi kjørte over brua til Silsand.

Så syklet vi over Senja fjellet og det var noe vi hadde store forventninger til. Skuffelsen ble stor når alt av utsikt var borte. Trær hadde fått vokse helt inn til veien så det føltes som vi var en helt annen plass enn fjellet. Men derimot begynner mere flotte skuer når man kommer ned til sjøen igjen, og begynner på den smale veien mot gryllefjord, bl.a passerer man her det kjente Senjatrollet, og mange flotte strender med krystallklart vann.

Målet var å komme til Gryllefjord innen kl 19 og det klarte vi med mange timers margin. Gryllefjord er en liten plass. Vi satte oss utenfor butikkenn og fikk mye å se på. Her møtes de på den lokale matkroken butikken flere ganger daglig for å høre siste nytt. Og alle kjenner alle! Virker for oss som at folk i nord er mye mer sosiale enn vi fra sør.

Ferja over til Andenes gikk supert og naturen var det ikke noe å si på. I til middag kjøpte vi inn lapskaus og brød. Fant en camping og fikk slått opp teltet blant alle bobilene fra Tyskland.
Vi fikk laget oss den "deilige" kjøpte lapskausen og sovnet rimelig fort!

I dag våknet vi opp til helt blå himmel og humøret og lysten på en ny dag kom over oss!
Vi fikk i oss frokost og pakket syklene klare.
Turen gikk på vestsiden av Andøya og her startet virkelig det vi hadde gledet oss til, høye fjell og flotte strender med noen små søte hus stående godt spredd over øya., Bleik er således en liten perle utav fler på denne siden av øya.
Det  er også mye millitært her ute.
Å skulle få oppleve Vesterålen på en så vakker måte som vi nå gjør er bare helt vidundelig. Annbefaler alle til å ta en sykkelferie eller bilferie her.

Vi kom til Risøyhamn og her var planen å stoppe for kvelden. Men lite med overnatting og vi ønsket oss en hytte å bo i så da måtte vi sykle videre. Nærmeste tettsted/by var Sortland ca 50 km unna. Turen ned dit gikk ok, litt motvind og litt slitne, men ellers ok. Det var flott natur og nydelig vær her også, men litt trist å se at så mange flotte plasser er fraflyttet og bare står å forfaller.

På Sortland har vi leid oss en hytte og fått i oss masse mat for er det noe det går mye av så er det mat og drikke.
I dag feirer vi med sjokoladepudding og lit anna snop for søsteren til Marius blir 19 år igjen! Gratulerer med dagen!
Vasking av klær har vi også fått gjort så nå lukter det deilig av dem igjen.

Planen er nå å komme oss til Moskenes innen fredag kveld for da går ferja over til Bodø og ta oss en velfortjent fridag i Bodø lørdag.
Vi har nå syklet en uke og tilbakelagt 800km. Det er vi stolte over!

Siden det ikke ble noe kosedag på oss i dag med bare 60 km, men hele 110km (strava som viser hvor vi har syklet på blogg siden, viser i dag feil)
Velger vi nå å sykle 80km om dagen frem til vi er i Bodø. Våre lår og rompe sier at det er mer enn nok for en liten stund. Hehe.

Under ser dere masse bilder. Er det ikke flott? Så da må dere vel komme dere til nord Norge på ferie da?