mandag 16. juni 2014

Dag 20. koparnes - Bremanger

20 dager på tur!
Så lenge har vi ikke vært på sykkeltur før.
Våknet opp til vind og litt skyet vær, så da var en nykokt kaffe veldig deilig. Det å drikke nykokt kaffe i telt er en opplevelse helt ulikt det man finner hjemme.

Vi syklet i medvind på 61 helt frem til Bryggja. På denne strekka var det masse fint å se, nydelige hus med flotte fjell i bakgrunnen. Solen og den blå himmelen kom også frem. Det er en bratt stigning fra Åheim over til Bryggja, men utsikten er verdt det!
I Bryggja ble det en is og kaffe, møtte et eldre ektepar som skulle på butikken og vi slo av en prat. Mor i huset var nok veldig glad for det nydelige været, så da sang hun en liten trall for oss! Små gleder i hverdagen:)

Vil også meddele at norgesmesterskap, Ja mulig verdensmesterskap i kantslått, gressklipping og åkerslått er avholde på vestlandet de siste dager. Siden  Kristiansund og dit vi er nå har alle, og jeg mener alle, slått gress. Og for en gressallergiker som meg har det gått i rennende øyne, snørr og utallige nys. Så håper resten av vestlandet nå er ferdige med å slå gress for noen dager!

Videre syklet vi på vei 15 til Måløy, litt mere trafikk her enn på 61, men helt ok. Frem til Eidsvika er det nokså flatt, men så starter en 3km stigning på 9 % for å komme over til Måløy. Slitne og uforstående til at det ikke var en tunell her, blir man glad når det går fort utover igjen.
Nesten fremme i Måløy måtte vi over en lang bru, den viste at vinden var 15 m/s. I et forsøk på å spare penger hadde bredden på gang og sykkelstien gått fra normal bredde til et minimum på 90cm!
For det var ikke så lett å sykle på en så smal bredde når det blåser så mye. Ble også satt på prøve når lastebiler kommer susende i 80 km. Men flinke som vi er kom vi oss trygt over til Måløy og kaia.

Ferje over til Bremanger. Begge to hadde vel ikke noe annen formening om Bremanger enn at vi trodde det var nokså flatt. Det er det ikke.
Veien fra ferja gikk svingete opp et høyt fjell og motivasjonen var så som så. Men motivasjonen gikk fra 0 til 100 på bare noen tråkk. For en utsikt!
Det var en helt vidundelig sykkeltur fra ferja til sentrum av Bremanger, det går nesten ikke ann å beskrive hvor vakkert det her er. En perle som flere må se.
I sentrum startet vi jobben med å finne en hytte og sove i, Marius ringte noen som sto oppført på Visit Bremanger, og vi kunne få leie en rorbu.
Vi møtte en eldre kar som viste oss rorbua og gleden ble enda større. Han hadde resturert en gammel fiskebu og her er det flott. Bad, vaskerom, stue, 3sov, kjøkken og terrasse som henger over havet til en gledelig pris. Bua heter Åkrebua og ligger ved joker. Her er det utført nydelig snekkerarbeid for oss som legger merke til det!

Har i noen dager snakket om å spise pannekaker og i dag har vi endelig fått det til. Etter en nydelig dag smakte det veldig godt:-)
Siden denne flotte rorbua er utstyrt med alt et vanlig hjem har så har vi endelig fått vasket klærne våre i vaskemaskin:-)

Har i dag fått melding av en som ønsker å sykle en etappe med oss fra Stavanger, det sier vi ja til og gleder oss masse til litt selskap!

I morgen skal vi ta hurtigbåt over til Florø og sykle derfra.