fredag 20. juni 2014

Dag 24. Haukeland søre - Fitjar

For en flott dag vi har hatt:-)

Våknet opp og så at solstrålene traff teltet og fant ut at dette kom til å bli en fin dag!
Kaffe ble selvfølgelig laget og sjokoladepålegget var også godt til frokost.
Syklet videre mot Bergen og det var veldig bra skiltet, gang og sykkelsti nesten hele veien. Men kvaliteten var ganske dårlig. For hvert kryss var det laget en kant som i utgangspunktet skal gå jevnt med asfalten. Kanten var ikke jevn og det varierte fra 0-8 cm. Er man litt for rask over slike kanter går både dekk og felg.

Vi var flinke og brukte oppmerket rute til Bergen og det medfører mye frem og tilbake, men mye spennende og se.
I selve Bergen har vi vært før så tok noen bilder og syklet gjennom.
Ellers så stoppet vi og kjøpte ny sykkelpumpe før vi syklet ut av Bergen og mot Fanahammaren.
Å finne frem ut av Bergen mot Haugesund var ikke så lett, det var merket noen plasser og så var det lange strekker som ikke var merket. Med hjelp av telefon og retningsans fant vi frem.

Opp over Fanahammaren var nok en grei motbakke og pulsen gikk opp. Det er ikke veldig langt opp så gikk helt greit, selv om nesten 230 meter stigning merkes
Videre syklet vi til Osøyro og skulle finne camping som vi kunne bo på, men med vår flaks gikk det dårlig.. Den ene vi fant var full og de andre lå langt unna.
Etter å ha snakket med en, sa han det var en camping på Fitjar. Bestemte vi oss for å dra dit.

Så da var det nok en ferje, fra Haljem til Sandvikvåg og syklet videre til Fitjar. Fant fort campingen og det var godt med en dusj.
Noe hytte ble det ikke i dag, men med så nydelig vær som vi har nå går det helt fint i telt:-)
Svenske kjøttboller fra fjordland ble middagen vår i dag, så nå er vi gode og mette begge to.

Vi er jo på tur og har helt glemt om det er mandag eller søndag. Virker som campingene her nede er ganske fulle så må nok planlegge videre stopp allerede i kveld. Blir nok en ringerunde for å reservere plass for natten. Etter 24 dager på tur, har vi kommet inn i en rytme og har bestemte arbeidsoppgaver. Å sette opp teltet går på ren rutine hvor ting skal ligge er også blitt en selvfølge. Vi slapper også mere av jo lenger ned mot målet vi kommer, så kan virkelig si at det har vært en perfekt "reise" så langt. Grunnen til at vi slapper mere av, er nok det at ting fungerer og kroppen fungerer bra sammtidig som vi har god tid på oss de siste 6 dager.
Værmeldingen er også på vår side helt ned til Lindesnes, håper virkelig det stemmer:-)

I morgen blir det hviledag. Om vi ikke har syklet veldig lange etapper den siste uken, har det vært ganske krevende med mye stigning, så blir godt med en dag fri!
Vi skal sykle fra Stavanger på tirsdag morgen og har nå god tid til å komme oss dit, Det er også igjen bare to ferjer å ta på hele turen:-)

Ha en god fredag:)

Været er helt supert, sol varme. Litt vind men, det er medvind så det setter vi bare pris på.